O konieczności dbania o matkę Ziemię słyszymy od lat. To żadna nowość, że trzeba po sobie sprzątać, a odpady segregować sukcesywnie. Akcje ekologów trwają od wielu lat, ale nie ulega wątpliwości, że dopiero w bieżącym roku zdają się mieć realny wpływ na kształt naszej przyszłości. Czy zatem jesteśmy świadkami nowej ery dbania o środowisko? Co zmieniło się w naszej świadomości?
Jak mówią dane, tylko w 2016 roku wyprodukowaliśmy 300 mln ton śmieci z plastiku. W kolejnych latach było jeszcze gorzej. To ogromna liczba, a ponad połowa z tego pływa w ocenach trafiając do żołądków podwodnej fauny. Fauny, którą zresztą zjadamy razem z zanieczyszczeniami. Jak przewidują naukowcy z Uniwersytetu Newcastle do 2030 r. wyprodukujemy aż 200 mln ton plastiku.
Za problem odpowiedzialne są największe korporacje jak Coca Cola, PepsiCo i Nestle. Zawodzą jednak także sami konsumenci. Jedni produkują odpady, a inni je wyrzucają w nieodpowiednich miejscach. Przy tak ogromnej skali problemu, każda jednostka wydaje się być bezsilna. Na szczęście ekologicznej presji ulegają koncerny, politycy nawołujący do zmian, a efekcie coraz większa rzesza ludzi zmienia swoje nawyki. Nie ulega wątpliwości, że zaczynamy budzić się z koszmaru dewastacji naturalnych zasobów, póki jeszcze nie jest za późno.
Co zmieniło się na lepsze w tym roku?
Przede wszystkim ruCzy rok 2021 będzie eko rewolucją?ch Zero Waste jest coraz bardziej widoczny. Nurt stworzony przez Bae Johnson w Kaliforni w 2008 roku zakłada ograniczenie liczby wytwarzanych przez nas śmieci do absolutnego minimum. Na rodzimym podwórku Polskie Stowarzyszenie Zero Waste działa od września 2017 roku. Ideologia działań grup ekologicznych walczących z odpadami opiera się na pięciu “R”, czyli Refuse (odmawiaj), Reduce (ograniczaj), Reuse (używaj ponownie), Recycle (segreguj, przetwarzaj), Rot (kompostuj). W dużym uproszczeniu chodzi o życie minimalistyczne, przemyślane, a przede wszystkim zorientowane na mniejszą produkcję odpadów.
Również polityka firm zmieniła się na lepsze. W branży gastronomicznej zaprzestano używania plastikowych słomek, a styropian i plastik zastąpiono biodegradowalnym tworzywem i bambusem. Piekarnie zamieniają woreczki na plastikowy papier, a markety namawiają do odwiedzania sieci z własnymi kartonami lub torbami wielokrotnego użytku. I choć nie jest to jeszcze normą, idziemy w dobrym kierunku.
Coca Cola i PepsiCo wycofały się z Plastic Industry Association, co jest zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju firm. Do 2025 roku wszystkie butelki produkowane przez korporacje mają być poddawane recyclingowi, kompostowaniu lub wielokrotnemu użytkowi. Te firmy, razem z Nestle są odpowiedzialne aż za 14% światowych zanieczyszczeń z plastiku.
Wiele innych marek dołączyło do działania. Adidas zajął się produkcją butów z tworzyw w pełni odnawialnych. Hitem są, natomiast naczynia z otrębów wymyślone przez firmę Biotrem z Podlasia.
Coraz większa waga jest przykładana także do segregacji odpadów. Kolorowych kontenerów przybywa przez stale rosnące zapotrzebowanie na sortowanie śmieci. To zdecydowanie dobry znak, świadczący o tym, że powoli gonimy zachód i, że zarażamy dobrą postawą siebie nawzajem.
Miejmy nadzieję, że światowe i krajowe trendy się utrzymają. O ekologię warto dbać ze względu na planetę, własne samopoczucie, ale przede wszystkim ze względu na przyszłość naszych potomków. Żyjmy, więc inteligentnie i ekologicznie.2021